Vanliga allmänna frågor om fordon

Att köra med ljuset på under dagtid

Är det värt att köpa varselljus?

Energiförbrukningen för OSRAM LED-varselljus är upp till 90 % lägre jämfört med vanligt halvljus under dagen. Detta uppnås med mycket effektiva lysdioder och det faktum att det under dagtid inte behövs onödiga lampor (registreringsskyltsbelysning, bakljus, positionsljus, instrumentbelysning).

Dessutom har OSRAM LED-varselljus en mycket lång livslängd (Tc> 5 000 timmar, hela bilens livslängd) och minskar slitaget på halvljuset.

Därför är inköp av varselljus inte bara bra för din säkerhet, men på lång sikt är det också ekonomiskt klokt.

Hur hanterar andra EU-länder varselljus?

Europeiska kommissionen stöder generellt en enhetlig lösning avseende varselljus och har beslutat att alla nya bilar ska vara utrustade med varselljus från och med 2011. Fram till dess finns det olika regler i länderna.

Följande översikt ger information om aktuell status (juni 2009, källa: ADAC – inget ansvar tas för att dessa uppgifter är korrekta och fullständiga).

Obligatoriskt varselljus under alla årstider i:

  • Bosnien-Herzegovina
  • Tjeckien
  • Danmark
  • Estland
  • Finland
  • Ungern*
  • Island
  • Italien*
  • Lettland
  • Litauen
  • Makedonien
  • Montenegro
  • Norge
  • Polen
  • Rumänien*
  • Ryssland*
  • Slovakien
  • Slovenien
  • Sverige

* på motorvägar och utanför samhällen

Obligatoriskt varselljus på vintern i:

  • Bulgarien (1. november till 31 mars)
  • Kroatien (sista söndagen i oktober till sista söndagen i mars)

Begränsat obligatoriskt varselljus i:

  • Portugal – endast på väg IP5 från Vilar Formoso till Aveiro

Rekommenderat varselljus i:

  • Frankrike
  • Tyskland
  • Schweiz

Varselljus är endast förbjudet i:

  • Grekland (utom för fordon med automatiskt varselljus)

Dessutom – i vissa länder som Kroatien, Makedonien, Montenegro, Ryssland, Serbien, Slovakien och Spanien – måste du ha reservlampor med dig. Detta rekommenderas även i Tjeckien, Frankrike, Ungern, Norge, Portugal och Slovenien. I det fallet är extra lampsatser med lampor för grundläggande belysningsfunktioner mycket praktiska.

Är det inte tillräckligt att köra med parkeringsljuset påslaget istället för halvljuset om jag vill synas bättre under dagen?

Absolut inte!

Här handlar det om en viktig säkerhetsaspekt för alla bilister vars mål är att synas så bra som möjligt under dagen av andra trafikanter. Parkeringsljusets funktion är att göra en parkerad bil synlig för andra bilister på natten. Varselljus är dock definierat på ett mycket mer krävande sätt för att garantera synlighet i alla situationer. Ljuset från parkeringsljuset är inte tillräckligt starkt för att efterlikna denna funktion – endast halvljuset är lämpligt för detta.

Förresten: det är förbjudet att köra med dimljus på dagen och utan faktisk nedsatt sikt i nästan alla EU-länder!

Finns det en högre säkerhetsrisk för motorcyklister på grund av fler varselljus?

Varselljus har hittills varit begränsat till motorcyklister för att ge dem ett bättre skydd tack vare bättre synlighet. Därför har vissa röster höjts för att införandet av varselljus skulle kunna leda till en försämring av nuvarande situation.

Det förutsätter att användningen av varselljus på bilar och lastbilar minskar synligheten av tvåhjuliga fordon, och att en tidig uppfattning av dessa fordon därför skulle minska. Omfattande forskning som utförts i bl.a. Niedersachsen har visat att en omfattande användning av varselljus ger extra säkerhet för alla trafikanter. Det är ett bevisat faktum att ett fordon med ljus alltid uppfattas snabbare av det mänskliga ögat än ett fordon utan ljus. Det betyder att motorcyklister nu även kan se andra trafikanter tidigare och det är en fördel som kan hjälpa till att undvika många motorcykelolyckor.

Det avgörande är: alla syns bättre och ingen syns sämre än förr. Och dessutom: det är särskilt de svaga trafikanterna (som fotgängare och förare av tvåhjuliga fordon) som kan se faror (bilar) snabbare.

Varför ska jag använda varselljus?

Om du kör med varselljus ökar du din egen säkerhet och minskar risken för olyckor väsentligt. 50 % av alla personer som är inblandade i bilolyckor (till och med 80 % av de som var med om en olycka vid en korsning) säger att de inte såg det andra fordonet eller att de inte såg det i tid. De som använder varselljus syns definitivt bättre. Enligt en EU-studie kunde mer än en miljon försäkringsolyckor om året undvikas över hela Europa genom att köra med varselljus. Det skulle innebära att 155 000 färre människor skadades och att 5 500 färre dödades i trafiken.

Kallvita lampor

Vilka är fördelarna med OSRAM COOL BLUE INTENSE lampor?

Bortsett från det speciella utseendet för en COOL BLUE INTENSE lampa i strålkastaren – en look som många bilförare gillar – erbjuder halogenstrålkastarlampan även fotometriska förbättringar jämfört med standardlampor.

Men inte i samma utsträckning som lamporna i serien SILVERSTAR 2.0 som ger upp till 60 % mer ljus – eller ännu bättre, NIGHT BREAKER UNLIMITED med upp till 110 % mer ljus på vägen.

För att uppnå en enhetlig blåaktig ljusfärg i fordonsfronten erbjuder OSRAM även COOL BLUE INTENSE parkeringslampor.

En version av COOL BLUE INTENSE finns för:

Strålkastarlampor:

  • halogenlampor H1, H3, H4, H7, H8, H11, H15, HB3, HB4
  • gasurladdningslampor XENARC COOL BLUE INTENSE D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D4S

Extraljus:

  • W5W

Vilka är fördelarna med OSRAM COOL BLUE INTENSE i parkeringsljus?

W5W har en speciell beläggning så att den ger en högre färgtemperatur och därmed ett intryck av blått ljus.

COOL BLUE INTENSE sidoljuslampor är ett snyggt tillägg till OSRAM XENARC och XENARC COOL BLUE INTENSE xenonlampor, liksom COOL BLUE INTENSE halogenlampor för att understryka det blåaktiga intrycket.

Vilka lamptyper erbjuder OSRAM i en COOL BLUE INTENSE-version?

En version av COOL BLUE INTENSE eller XENARC COOL BLUE INTENSE finns för:

Strålkastarlampor:

  • Halogenlampor: H1, H3, H4, H7, H8, H11, H15, HB3, HB4
  • Xenonlampor: D1S,D1R, D2S, D2R. D3S, D4S

Extraljus:

  • W5W

Strålkastarlampor med högre luminans

Vilken är bäst: NIGHT BREAKER UNLIMITED, SILVERSTAR 2.0 eller COOL BLUE INTENSE?

Det beror på personliga krav och preferenser. Förare som vill ha maximal prestanda och så mycket ljus som möjligt på vägen framför sig tenderar att välja OSRAM NIGHT BREAKER UNLIMITED med upp till 110 % mer ljus jämfört med en standardlampa – eller serien SILVERSTAR 2.0 strålkastarlampor som ger upp till 60 % mer ljus än en standardlampa.

Förare som vill ha bra prestanda, hög synlighet och något lite annorlunda tenderar att välja lampor från OSRAMs serie COOL BLUE INTENSE.

Naturligtvis är alla dessa produktserier fullständigt ECE-godkända och utan begränsningar för användning på allmänna vägar i hela Europa.

Belagda signallampor

Vad innebär DIADEM vad gäller design och livslängd?

DIADEM och DIADEM CHROME lampor erbjuder speciella utseenden som gula lampor inte kan ge. När de är släckta verkar lamporna blåaktiga eller neutrala (som krom).

DIADEM lampor har en lång livslängd. Livslängden är upp till dubbelt så lång jämfört med vanliga gula lampor.

Varför blinkar OSRAM DIADEM gula trots att de ser opalvita ut?

Speciella interferensfilter gör att det utstrålade ljuset har en annan färg (gul) än det reflekterade ljuset (blåaktig eller neutral).

DIADEM DEEP AMBER lampor ger ett mycket mättat gult ljus. Den djupa gula färgen ger en högre kontrast i dagsljus.

Xenon strålkastarlampor

Vilka farliga ämnen innehåller dessa lampor?

Den första generationen xenonstrålkastarlampor (D1 och D2) innehåller kvicksilver (Hg). Den andra generationen (D3, D4 och D8) är kvicksilverfri.

Min återförsäljare sa att en uppgradering till Xenon HID inte är möjlig för min bil, även om det finns många bilar med xenonlampor på vägen som inte var utrustade med HID från början. Är det möjligt att jag själv kan ersätta de befintliga strålkastarna med en xenon-version?

Det är inte möjligt att själv byta ut en halogenstrålkastare till ett Xenon HID-system.

Xenonlampor är endast godkända för användning i dedikerade xenonstrålkastare. Utbyte av en halogenlampa till en xenonlampa är fullständigt olagligt och användning på allmänna vägar leder till körförbud och att försäkringsskyddet upphör.

Vad är fördelarna med ett XENARC belysningssystem jämfört med halogenstrålkastare?

Ett XENARC belysningssystem ger mer ljus och en mycket bättre belysning av vägen jämfört med ett halogensystem. Det har längre livslängd och högre effektivitet jämfört med halogenbelysning.

TRUCKSTAR PRO

Hur var det tekniskt möjligt att kombinera 100 % mer ljus och 100 % förlängd livslängd, allt i en enda lampa?

OSRAMs “single-coil-teknik” är hemligheten i serien TRUCKSTAR. Hittills har fysiska begränsningar inneburit att 24-voltslampor alltid har varit utrustade med en dubbel spole. Dubbelspoliga lampor har stora nackdelar när det gäller homogen ljusdensitet och jämn värmefördelning i hela spolen. Det leder till betydande minskningar av ljusfördelning och livslängd.

Efter intensiv forskning och utveckling är OSRAM stolta över att bli den första tillverkaren i världen som kan erbjuda enkelspoleteknik för 24V-lampor. Detta är ett mycket stort steg framåt inom ljusteknik och livslängd. Resultatet är en betydande ökning av ljusflödet och livslängden för TRUCKSTAR PRO – för lastbilar och förare.

Kan OSRAM TRUCKSTAR PRO lampor användas allmänt och är de ECE-godkända?

Ja självklart, alla produkter i TRUCKSTAR PRO sortimentet uppfyller helt och hållet kraven enligt ECE R37 och har godkänts för alla användningsområden. Du kan nu därför ersätta dina 24V-standardlampor med lämplig TRUCKSTAR PRO lampa av samma typ, och omedelbart njuta av det förbättrade ljuset och den förlängda livslängden.

Finns det även TRUCKSTAR PRO signallampor tillgängliga?

OSRAM har utökat sortimentet TRUCKSTAR PRO med flera ljuskällor för signalbelysning.

Dessa lampor ger förlängd livslängd och högre vibrationsmotstånd jämfört med vanliga 24 V-signalljuskällor.

Högeffektsstrålkastarlampor

Innehåller OSRAMs sortiment högeffektsstrålkastarlampor som H4 100/90 W?

Även om OSRAM levererar alla vanliga halogenstrålkastarlampor i högeffektsversioner på utvalda marknader, är de inte godkända för användning på allmänna vägar. De får endast användas i speciella tillämpningar som skogs-, jordbruks- och gruvfordon samt på terrängfordon som t.ex. rallybilar. Användning på allmänna vägar kan leda till körförbud och indraget försäkringsskydd.

Förare som vill ha lite mer ljus i strålkastarna bör leta efter OSRAM SILVERSTAR 2.0, eller ännu hellre NIGHTBREAKER UNLIMITED strålkastarlampor. Dessa lampor uppfyller fortfarande lagkraven, men erbjuder upp till 110 % högre luminans på vägen och upp till 40 meter längre ljuskägla (jämfört med standardlampor).

Lampor med lång livslängd

Kombinationen av en massiv glödtråd, en speciell sammansättning av fyllningsgasen och ett högt gastryck ger alla förutsättningar för en långlivad produkt.

OSRAM är stolta över våra högkvalitativa ULTRA LIFE & XENARC ULTRA LIFE lampor och erbjuder 3+1 års garanti för ULTRA LIFE halogenstrålkastarlampor och 10 års garanti för XENARC ULTRA LIFE xenonlampor. Båda garantierna gäller endast slutkonsumenter i kombination med en online-registrering.

Så här fungerar garantin.

Motorcykellampor

Är det möjligt att använda en lampa, t.ex. H7 55W PX26d, som är avsedd för bilar i en motorcykel?

Ja, det är möjligt eftersom alla lampor i allmänhet kan antingen användas i bil eller motorcykel om strålkastaren är godkänd för dessa lamptyper. Om t.ex. strålkastaren är godkänd för användning med ECE-kategori H7, kan varje lampa som uppfyller ECE R37-normen kategori H7, och är E-märkt, användas för denna applikation. Det finns några ECE-kategorier som uttryckligen är avsedda för motorcykelanvändning, till exempel S1 eller S2. Eftersom motorcykelstrålkastarsystem utsätts för kraftigare vibrationer än bilstrålkastare rekommenderar vi att utrusta motorcykelstrålkastare med de produkter som är avsedda för motorcyklar, eftersom de är testade för vibrationstålighet.

Vad är den exakta skillnaden mellan bil- och motorcykellampor?

Skillnaden är att motorcykellamporna dessutom testas enligt NBR Heavy Duty vibration test (IEC 60810-Standard). Med det här extra testet ser vi till att lamporna klarar kraven för de kraftigare vibrationerna hos motorcykelfordon.

Vad är det som är så speciellt med motorcykellampor?

Lamporna testas enligt NBR Heavy Duty vibration test (IEC 60810-Standard). Denna standard simulerar bakgrundsljud som orsakas av motorn samt vibrationerna som orsakas av vägytan. Profilen för detta test utvecklades av universitet och återspeglar verkliga vägförhållanden.

Allmänt

Vad betyder informationen på lampan?

På OSRAMs fordonslampor finns följande information:

  • OSRAM eller OS anger tillverkaren, i detta fall OSRAM.
  • 12 eller 12V, 24 eller 24V indikerar märkspänningen enligt ECE-reglemente 37.
  • H1, H4, P21W osv. är internationella kategorier för ECE-standardiserade lampor, t.ex. står 55W för en nominell effekt på 55 W.
  • E1 anger det land där lampan har testats och godkänts (”1” står för Tyskland).
  • Om det står DOT på en lampa betyder det att den är godkänd för den amerikanska marknaden (endast nödvändigt för strålkastarlampor – halv- och helljus).
  • Ett versalt ”U” indikerar en UV-reducerad lampa enligt ECE-kraven (t.ex. för användning i plaststrålkastare). Alla OSRAMs halogenlampor uppfyller dessa krav.
  • Godkännandemärket som utfärdats av den behöriga myndigheten (federala vägtrafikkontoret i Flensburg i fallet E1) visas också och är antingen 37R (E1), ett 5-siffrigt nummer, eller bara (E1) och ett 3-siffrigt nummer (vilket kan bestå av alfanumeriska tecken). De allra flesta lampor bär tillverkarens egen kod så att tillverkaren kan spåra produktionsbatcherna.

På grund av storleken på vissa ljuskällor är det inte alltid möjligt att visa all information. Enligt lag måste godkända lampor visa tillverkare, märkspänning, effekt, testmärkning (t.ex. E1) och godkännandemärken.

Måste extraljus för fordonssektorn vara standardiserade?

I allmänhet måste utbytbara lampor på utsidan av fordonet vara godkända. Förutom strålkastarna omfattar dessa signalljus som blinkers, bromsljus, bakljus, dimljus, parkeringsljus, backljus och belysning av registreringsskylt. De standardiseras i ECE-reglemente 37 och 99 (ECE, Ekonomiska kommissionen för Europa). En av fördelarna med standardisering är att lamporna kan ersättas med samma lampor från andra tillverkare.

En annan fördel är att de inte kan förväxlas med andra lampor, vilket innebär att trafiksäkerheten bibehålls.

Ljuskällor inuti fordonet behöver inte standardiseras men i de flesta fall uppfyller de standardspecifikationerna för lampor och socklar.

Vad betyder B3 och Tc vad gäller lampans livslängd?

Om vi ser på livslängden för produkter som är utformade för att hålla en viss tid, kan vi se att de alla har samma eller liknande felegenskaper.

Om vi plottar de enskilda lampornas livslängd på ett logaritmiskt grafpapper, får vi en normalfördelningskurva.

I en stabil produktionsprocess får vi en rak livslängdslinje där vi kan avläsa olika värden för livslängden. För sina produkter inom fordonsindustrin specificerar OSRAM värdet B3, vilket indikerar den tidpunkt då 3 % av de testade lamporna har gått sönder. OSRAM anger också Tc-värdet vilket indikerar den tidpunkt då 63,2 % av lamporna har gått sönder.

Längre tillbaka specificerades endast medelvärdet (den genomsnittliga livslängden), vilket i detta system skulle motsvara värdet B50 (dvs. den tid då 50 % av glödlamporna har gått sönder). Genom att ange både B3- och Tc-värdet är det möjligt att ge en uppfattning om spridningen för produktens livslängd och därmed produktens kvalitet.

I USA anges även B10. Detta värde kan beräknas från B3- och Tc-värdena.

Mina strålkastare har kondens på insidan. Är det normalt, och vad kan jag göra för att åtgärda det?

Att köra i regn eller använda en högtryckstvätt kan medföra att fukt tränger in i strålkastarna och denna lilla mängd kondens är inte ett kvalitetsfel.

Eftersom detta kan inträffa under en övergångsperiod anses kondens i strålkastarna vara normal. Den bör normalt försvinna igen efter en kort tid, tack vare luftcirkulationen.

En vanlig orsak till fordonsljus som uppvisar kondens är felaktig användning av en högtryckstvätt när fordonet tvättas. Vi rekommenderar därför att du aldrig riktar vattenstrålen direkt mot strålkastarna och att du håller ett avstånd på minst 30 cm mellan fordonet och vattenmunstycket.

Om du behöver ytterligare hjälp, tveka inte att kontakta OSRAMs tekniska kundservice ( automotive-service@osram.com).

Vilka felmekanismer påverkar livslängden för miniatyrlampor (halogen) i fordonstillämpningar (lampor med små glödtrådsdiametrar)?

  • Vibration och stötar
  • Omgivningstemperaturen i strålkastaren eller armaturen
  • Strömförsörjningen
  • Korrosion i sockeln, vilket leder till dålig kontakt mellan sockeln och lampan
  • Andra faktorer, inklusive otillräcklig kvalitet eller dålig hantering under tillverkningsprocessen, hos lamptillverkaren, sockeltillverkaren eller biltillverkaren.

Finns det glödlampor (halogen) som håller för evigt?

Nej.

Fysikens lagar dikterar att det inte finns något sådant som en glödlampa (halogen) som håller för evigt. När ström går genom en glödtråd förångas oundvikligen lite av glödtråden. Efter en tid resulterar det i att glödtråden brinner av.

Det är möjligt att designa en glödlampa så att den får en lång livslängd. Emellertid är det alltid en kompromiss eftersom ljusstyrkan (dvs. den mängd ljus som genereras av en viss inmatad effekt) minskar. Glödtråden kan användas vid en lägre temperatur, eller så kan man använda en tjockare glödtråd, så att det tar längre tid för glödtråden att förångas och brinna av.

Säkerheten är ett viktigt övervägande. Lampor med extremt lång livslängd skulle inte uppfylla nuvarande krav på strålkastare. Detta eftersom de inte skulle generera ett tillräcklig ljusflöde för att ge ett tillfredsställande strålmönster.

Hur kan jag på ett lagligt sätt få mer ljus på vägen?

Det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet är att ersätta vanliga halogenlampor med motsvarande SILVERSTAR 2.0, eller ännu hellre versionen NIGHT BREAKER UNLIMITED. OSRAM NIGHT BREAKER UNLIMITED strålkastarlampor ger upp till 110 % mer ljus på vägen och upp till 35 meter längre ljuskägla (jämfört med vanliga halogenlampor).

Ett annat sätt är att ersätta den kompletta strålkastaren med ett nytt strålkastarsystem för OSRAM XENARC xenonlampor. Detta alternativ ger maximalt ljus för alla förare. Fråga din återförsäljare om din bil kan utrustas med sådana strålkastare.

Vad är MSCP?

För amerikanska billampor anges andra uppgifter än för europeiska lampor. På den amerikanska marknaden anges t.ex. den ström som lampan drar i Ampere, snarare än lampans effekt. På samma sätt anges lampans ljusflöde inte i lumen utan i MSCP, vilket står för ”mean spherical candle power”.

För att omvandla MSCP till ljusflöde i lumen tar man MSCP x 4 x π.

Vilken är skillnaden mellan nominell spänning och lagstadgad testspänning?

Den nominella spänningen, även känd som märkspänningen, är det värde som måste stå på lampan enligt bestämmelserna i ECE R37. I detta fall 12V eller 24V.

Testspänningen, som också definieras i ECE R37, är den spänning för vilken lampan är konstruerad och vid vilken alla värden som föreskrivs i relevanta standarder måste uppfyllas.

Till exempel är testspänningen 13,2 V för strålkastarlampor, 13,5 V för extraljus och 28,0 V för lampor i 24 Volt-system.

Måste OSRAMs fordonslampor återvinnas?

Konventionella fordonslampor, t.ex. för blinkers, bromsljus, bakljus och interiörljus, innehåller inga ämnen som skadar miljön. Därför behöver inga särskilda åtgärder för avfallshantering vidtas. Detsamma gäller för halogenstrålkastarlampor.

Xenonlampor och fluorescerande miniatyrlampor (t.ex. i bussar och instrumentbrädor) innehåller kvicksilver (ungefär ett tusendels gram per lampa) och måste därför återvinnas.

När det gäller ”elektroniskt ljus” måste elektroniska komponenter som styrdon behandlas som elektronikavfall.

I Tyskland deltar OSRAM i “Dual System”. Förpackningar för OSRAM-produkter är därför märkta med symbolen ”Grüner Punkt” (Gröna punkten). Dessa produkter läggs i “Dual System”-behållare.

Varför måste strålkastarlampor ha minskad UV-strålning?

Allt fler strålkastare tillverkas nu med plastkomponenter för att spara vikt och kostnad. Nästan alla klara strålkastarglas på nya bilar är idag tillverkade av plast. Effekten av UV-strålning från ljuskällor eller från solen på transparent plast är väl dokumenterad – efter en längre tid blir plasten gul och spröd, och denna process påskyndas av höga materialtemperaturer.

OSRAMs UV-filterlampor följer de lagstadgade föreskrifterna i ECE-standard R37 (förutom terränglampor) gällande UV-tröskelvärden och kan därför användas utan begränsning i plaststrålkastare.

Denna egenskap anges på förpackningen med ”UV FILTER”-symbolen. På själva lampan ser du bokstaven ”U”. Alla OSRAMs halogenlampor är UV-filterlampor.